martes, 13 de marzo de 2007

Webquests y miniquest: una aventura en el aula

Se mencionó anteriormente que una estrategia muy útil y atractiva para emplear cómputo en el aula son los webquest, que son actividades de aprendizaje con los siguientes objetivos:
Brindan una actividad atractiva para el alumno.
Usan material auténtico.
Promueven el desarrollo de habilidades de búsqueda en Internet. No sólo se trata de buscar información, sino darle utilidad.
Promueven el pensamiento crítico además de la construcción de conocimiento.
Fomentan la interactividad con el medio y la colaboración en y entre grupos.
Facilitan el aprendizaje autónomo.

Tareas del profesor:
Seleccionar previamente los recursos que se encuentran en la red.
Ofrecer ayuda si el alumno lo requiere
Tareas de los estudiantes:
Acceder a las fuentes seleccionadas para seleccionar y analizar la información presentada.
Hacer buen uso del tiempo asignado para completar la tarea

Las miniquest son un ejemplo de webquests, pero son más menos extensas en su diseño y tiempo de realización. Las tareas son diseñada para que el alumno las complete en un tiempo máximo de dos clases de 50 minutos cada una.

Tipos de miniquests

MiniQuest de descubrimiento que se lleva a cabo al comienzo de una unidad curricular, para presentar el tema.
MiniQuest de exploración que se realiza en el transcurso de una unidad curricular. Esta dirigida a aprender el contenido necesario para comprender un concepto en particular o cumplir un objetivo curricular.
MiniQuest de Culminación que se desarrolla al final de una unidad curricular. A veces es necesario contar con cierta información previa, una “base de conocimiento” para responder preguntas mucho más complejas o profundas que den como resultado la culminación de la MiniQuest.

Componentes:

El Escenario: Es un contexto real para el proceso de solución de problemas. Ubica a los estudiantes en un papel (rol) verdadero.
La Tarea: puede ser una serie de preguntas diseñadas con el propósito de adquirir la información objetiva y real. Aquí se dirige a los estudiantes hacia sitios específicos de la Red que contienen la información necesaria en un tiempo establecido y en forma eficiente.
El Producto: Es la descripción de lo que los estudiantes van a realizar, para ello se requiere que los estudiantes demuestren comprensión. Mediante alguna forma de evaluación del producto, el profesor debe comprobar ese entendimiento. Debe ser real y reflejar adecuadamente el papel (rol) que se asignó al estudiante en el escenario.

FUENTES
EDUTEKA – Tecnologías de Información y Comunicaciones para Enseñanza Básica y Media Construyendo una MiniQuest http://www.biopoint.com/miniquests/miniquests.html
EDUTEKA http://www.eduteka.org/webquest.php3
Dodge, B. Some Thoughts About WebQuests. En http://webquest.sdsu.edu/about_webquests.html



EJEMPLO DE UNA MINIQUEST EN UN AULA DE ENSEÑANZA DEL IDIOMA INGLÉS

RADIO PROGRAM

OBJECTIVE
THE AIM OF THIS WEBQUEST IS THAT STUDENTS ARE ABLE TO PRODUCE SOME SECTIONS OF A RADIO PROGRAM, GETTING IN TOUCH WITH THE PROCESS OF FINDING AND SELECTING RELEVANT INFORMATION, DRAWING UP THE SECTIONS, EDITING THEM AND FINALLY ACT AS BROADCASTERS.

SCENERY
A local radio station has just been hired you as radio scriptwriters. You and your staff (four members) were asked to write the script for a program for young adults. As you are new in business, you have been asked to write only two sections of the program, if you do it well the manager will ask you to be the broadcaster of our own sections.

TASK
Choose which 2 sections out of four would be the most interesting for young adults.
Music (top ten) Finding someone (relationships)
Top ten backpacking locations Horoscopes

Check the resources and sketch your section


TOP TEN MUSIC
http://www.radioandrecords.com/Formats/Charts/Rock_Chart.asp
Look for THE CHART OF LATIN POP and find out what singers or groups are in the top ten. How many weeks have they been on radio? Write a sketch for your section.
FINDING SOMEONE
http://www.bbc.co.uk/radio1/chart/singles.shtml
Check the link ONE LIFE, find the link RELATIONSHIPS and click FINDING SOMEONE and read the tips for a lasting relationship. Rewrite them in a shorter version and add two or three tips for your section.

HOROSCOPES

http://uk.horoscopes.yahoo.net/yahoouk/
According to the horoscope, what sign will have the best day? Who is the luckiest today? Who shouldn’t do anything new?
TOP TEN BACKPACKING LOCATIONS
http://www.bbc.co.uk/weather/world/features/top10_backpacking.shtml
Choose at least three places and decide which the best time is to visit them. How will the weather be in the next days? Is it advisable to go now? What could they wear? Try to convince the audience of your choices.

If needed, there is a dictionary

DICTIONARY
http://dictionary.cambridge.org/

PRODUCT

Review. Read the sections written by the other members of your group. Give each other feedback on:
• Content: Is the text clear?
• Structure: Is it well-structured?
• Language: Is the use of English as correct as possible? Are the tenses appropriate? Is there a good range of vocabulary?
• Does it sound as a radio section? Is it attractive to audience?
• Rewrite and correct your own articles as needed.

Now you can record your sections of a radio program, if you are inspired give it a name. Note: professional equipment is not absolutely necessary, you can record using home equipment.

Evaluation by students
1. Web Comprehension (Did you understand how to surf the page? Did you find it too difficult to choose the useful info?)
2. Skills. (Was the language in your task correct? Was it well organized? What about the pronunciation?)
3. Presentation. (Were your radio sections attractive?)
4. Group Work. (Did you work in peace and comfort with your mates? Did you collaborate in all the possible with them?)

No hay comentarios: